Totalurile proiectului MILK pentru anul 2018 și relansarea campaniei Drumul Laptelui

Totalurile proiectului MILK pentru anul 2018 și relansarea campaniei Drumul Laptelui

În 2019, Madein.md în colaborare cu proiectul MILK va continua campania de promovare a consumului de produse lactate autohtone, Drumul Laptelui.

Proiectul MILK (Milk Market Improvement through Linkages & Knowlege) a fost lansat de către Asociația Obștească „Pro Cooperare Regională”, fiind implementat cu susținerea financiară a Fundației HEKS-Moldova, Reprezentanța Fundației Elvețiene HEKS-EPER. Acesta are ca scop organizarea mai multor activități orientate spre facilitarea dezvoltării sectorului de lapte din Republica Moldova. Obiectivele puse au constat în organizarea unor activități de dezvoltare a capacităților actorilor din sector, îmbunătățirea accesului la finanțare și dezvoltarea infrastructurii fermelor.Pe parcursul anului 2018, intervențiile proiectului MILK au continuat să faciliteze sporirea accesului producătorilor de lapte la cunoștințe profesionale despre managementul fermei, sănătatea, reproducerea și nutriția animalelor.Astfel, în perioada menționată, proiectul s-a concentrat pe următoarele rezultate:

1. A susținut inițiativa Colegiului Agroindustrial din Grinăuți, de a implementa un curs vocațional pentru ”lucrătorii din sectorul lactatelor”. A fost elaborat și aprobat de instituțiile relevante curricula pentru cursul de calificare a producătorilor de lactate (dairy workers), care va fi desfășurat începând cu anul 2019.

2. Totodată, în anul 2018, 29 de fermieri au absolvit cursul vocațional pentru ”crescători de bovine”, desfășurat de Colegiul de Zootehnie și Medicină Veterinară din Brătușeni.

3. Au fost realizate activități ”Scoala de câmp a fermierilor”, în 42 localități, pentru un număr total de 679 fermieri. În același timp a fost dezvoltate modele de activități ”Școala de câmp a fermierului”, organizate de către 5 Asociații a crescătorilor de bovine create cu suportul proiectului.

4. În același timp, proiectul a facilitat dezvoltarea relațiilor de colaborare între fermieri și furnizori de semințe de porumb pentru siloz. În rezultat, 41 fermieri au accesat semințe de porumb de siloz, în rezultat au sporit productivitatea de furaje cu 40%.

5. O altă intervenție de succes a proiectului a fost dezvoltarea relațiilor de colaborare dintre fermieri și furnizorii de material genetic. În rezultat, 35 de fermieri au accesat material genetic de calitate.

6. Având în vedere faptul că sectorul zootehnic din Republica Moldova, este un sector defavorizat, cu suportul proiectului a fost dezvoltată o platformă de comunicare cu reprezentanții Ministerului Agriculturii Dezvoltării Regionale și Mediului. În acest sens au fost organizate sesiuni de lucru pentru actualizarea actelor legislative, în sectorul laptelui.

7. În aceeași perioadă, echipa de proiect, în colaborare cu Agenția Națională pentru Siguranța Alimentară (ANSA) și două fabrici de lactate, a continuat să identifice și să reabiliteze Centrele de colectare a laptelui. Astfel, 27 MCC-uri au fost identificate și asistate în modernizarea infrastructurii și echipamentului, iar alte 15 MCC-uri au oferit servicii adiționale de informare și consultare a 288 de fermieri.

8. Echipa de proiect a continuat să asigure un rol de facilitator în sectorul de lapte, pentru realizarea schimbărilor pozitive a sistemelor de piață, ceea ce va duce la o mai bună competitivitate și la venituri mai mari pentru fermieri.

Campania Drumul Laptelui

În anul 2018, în parteneriat cu Madein.md, a fost lansată și campania Drumul Laptelui, care a conturat identitatea lactatelor fabricate în Moldova de la origini, schițând un drum al laptelui începând cu fermele locale și finisând cu produsul final care ajunge pe masa consumatorului. Este o campanie de informare și de educare, dar și de promovare a consumului de lapte autohton.

Rezultatele campaniei Drumul Laptelui în 2018:
– au fost realizate vizite la patru ferme de lapte din diferite regiuni ale țării (ferma lui Vasile Atamaniuc din satul Limbenii Noi, Glodeni, fema Lidiei Gnatiuc din satul Fundurii Vechi, Glodeni, ferma Neolacta din satul Horești, Ialoveni și ferma din satul Gașpar, Edineț) precum și la întreprinderea S.A. „InLac” din orașul Cupcini, raionul Edineț. În urma acestor vizite au fost realizate o serie de materiale informaționale (7 articole și diverse foto și videoreportaje), publicate pe site-ul Madein.md și pe rețelele de socializare.
– au fost publicate o serie de articole informative despre consumul de lapte și produse lactate, despre fermele și soiurile de vaci din Moldova, despre producerea și testarea calității untului (7 articole în total).

Toate materialele au fost publicate în limbile română, rusă și engleză.
– au fost organizate două evenimente menite să susțină și să promoveze producătorii autohtoni de produse lactate: evenimentul Say Cheese 2018 (în parteneriat cu Asociația de Solidaritate franco-moldavă „Vent d’Est”) – o sărbătoare a cașcavalurilor și brânzeturilor produse în Moldova și o degustare de înghețată în cadrul căreia am prezentat varietatea producătorilor locali ai acestui desert.

Pentru anul 2019 proiectul MILK va continua parteneriatul cu Madein.md, relansând campania Drumul Laptelui cu noi activități și inițiative de promovare a producătorilor autohtoni. Vom pune și în acest an accent pe consumul corect de lactate, vom continua să realizăm excursii, evenimente, să publicăm articole, materiale foto și video în susținerea producătorilor locali de produse lactate.

Sursa: madein.md

Partajare: